تفاوت دوربین مداربسته‌ی دام و بولت

۹ دی ۱۴۰۰ ۱۳۱۲

برای افرادی که آشنایی چندانی با دوربین‌های مداربسته ندارند، به احتمال زیاد تفاوت مابین دوربین‌های مداربسته‌ی دام و بولت ، نامشخص است. در این پست این تفاوت ها تا حد امکان بررسی شده و امید است که این نوشتار به انتخاب دوربین مناسب تر برای خریداران این محصول، کمک نماید.
لازم به ذکر است این دو مدل مختلف از دوربین های امنیتی،  معروف ترین مدل های موجود در بازار هستند.

در صورتی که نیاز به اطلاعات اولیه در خصوص انتخاب دوربین مداربسته دارید به مقاله انتخاب دوربین مداربسته مراجعه نمایید.

دوربین مداربسته بالت

دوربین های بالت در اندازه های مختلفی ساخته می شوند و عمولا  شکل ظاهری یکسانی دارند. پیشوند دوربین های بالت در برند داهوا HFW می باشد.

لیست دوربین بالت تحت شبکه داهوا را بررسی نمایید. نمونه دوربین های بالت : HFW2431T-AS-S2 و HFW2431SP-S-S2

دوربین مداربسته بالت داهوا

شکل ظاهری دوربین های بالت

دوربین مداربسته دام

دوربینهای دام یا سقفی از پر کاربردترین دوربینها برای فضای داخلی ساختمان هستند. می توانید لیست دوربین دام تحت شبکه داهوا را بررسی نمایید. عموما دوربین های دام به دو دسته تورت و وندال تقسیم می شود.

دوربین دام تورت (TURRET)

دسته ای از دوربین های دام با نام تورت Turret وجود دارند که دارای کیس یا بدنه متفاوتی هستند. دوربین های دام تورت فاقد پوشش شیشه ای هستند. عملا این دوربین ها تفاوتی با سایر دوربین های دام از نظر عملکرد و قیمت ندارند و فقط شکل ظاهری آنها متفاوت است.

پیشوند دوربین های دام تورت در برند داهوا HDW می باشد. دوربین های دام تورت از دو قسمت تشکیل شده اند. قسمتی که قطعات دوربین درون آن قرار دارد از جنس فلز است و قسمت دوم، همان پایه دوربین است که از جنس فلز یا پلاستیک باشد. مسلما قیمت پایه پلاستیک ارزانتر است. دوربین دام تورت می تواند دارای قابلیت میکروفون داخلی باشد. ( پسوند A نشان دهنده میکروفون داخلی است )

نمونه دوربینهای دام تورت  :   HDW2431T-AS-S2    و   HDW2531T-AS-S2

دوربین مداربسته دام داهوا از نوع تورت (TURRET)

شکل ظاهری دوربینهای دام تورت

دوربین دام وندال

پیشوند دوربین های دام وندال در برند داهوا  HDBW می باشد. دوربینهای دام وندال، دارای محفظه‌ی شیشه ای مخصوص و بسیار مقاوم است که دوربین را از خطر ضربه دیدن حفظ می‌کند. دوربین دام وندال دارای پایه فلزی هستند. نکته مهم این است که دوربین های دام وندال، نمی تواند دارای میکروفون داخلی باشد. برخی از مدلهای دام وندال قابلیت اتصال به میکروفون خارجی را دارند.

نمونه دوربینهای دام وندال : HDBW2431EP-S-S2 

دوربین مداربسته داهوا دام وندال

شکل ظاهری دوربین های دام وندال

تفاوت دوربین‌های دام و بولت

1.    تفاوتهای ظاهری

اولین و واضح ترین تفاوت دوربین دام و بالت در شکل دوربین است. دام کوچک تر و دارای حالتی نیم کروی است در حالی که بولت حالتی شبیه به مکعب مستطیل داشته و عموماً بزرگ‌تر است. 
بر خلاف تصور عموم مردم، داشتن ویژگی لنز قابل تنظیم از تفاوت های این دو دوربین محسوب نمی‌شود. هر دو دوربین دام و بولت، دارای دوربین های با لنز متحرک و هم دوربین های با لنز ثابت هستند. 

 2.    محل نصب

البته هر دو مدل دام و بولت مراحل نسبتاً آسانی را برای نصب طی می‌کنند. لازم نیست مشتری یک نصاب حرفه ای باشد تا بتواند این دوربین ها را نصب کند. در واقع بیشتر مشتری ها خود اقدام به نصب این دوربین ها می نمایند.
اگر بخواهید یک دوربین امنیتی را روی یک دیوار نصب کنید، دوربین های بولت گزینه مناسبی هستند و اگر قرار است دوربین امنیتی در سقف نصب شود، دوربین های دام گزینه مناسبی هستند.

اگر قرار است دوربین به نوعی قابل دسترس مردم باشد، بهتر از دام استفاده شود، چرا که کاملاً محتمل است گوشه ای که دوربین بولت در حال رصد آن است، با چسبیدن چیزی به دوربین (مانند یک مایع تیره) از دید دوربین خارج شود.

3.  استفاده‌ی داخلی یا خارجی

هر دو دوربین دام و بولت به طور کلی برای استفاده داخلی و خارجی مناسب می باشند. بیشتر این نوع دوربین ها طوری طراحی و ساخته می شوند که توانایی سازگاری با شرایط جوی را داشته باشند.
با این حال دوربین های بولت بیشتر در بیرون استفاده می شوند و به نظر می رسد دلیل خاصی جز این که این دوربین ها در فضای خارجی ظاهری زیباتر دارند، وجود نداشته باشد.
همچنین، هر دو نوع دوربین دام و بولت دارای قطعات الکترونیک داخلی یکسانی هستند. به این معنا که هر دو دوربین در شرایط یکسان، خروجی تصویری یکسانی را ارائه می‌دهند.

دوربین های دام وندال دارای طراحی مستحکم تر هستند که دلیل این موضوع قرار گرفتن دوربین داخل محفظه‌ی شیشه ای مخصوص و بسیار مقاوم است که دوربین را از خطر ضربه دیدن حفظ می‌کند. طبیعی است که این دوربین ها برای شرایط بسیار خاص محیطی طراحی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

4.    بخش های دوربین بولت، دام معمولی و دام واندال 

دوربین بولت شامل لنز دوربین، ال ای دی های IR، افزونه های زوم و تمرکز تصویر، محافظ بالای دوربین هستند. سه مورد اول این دوربین با دو مدل دیگر مشترک است.
اما دوربین دام شامل محفظه‌ی کروی مخصوص دوربین بوده و دارای صفحه ی نصب ( شابلن نصب دوربین ) می باشد. این دوربین به جای محافظ بالایی، از یک بخش نیم کروی دور دوربین استفاده می‌کند. همچنین دوربین واندال دام نیز دارای یک محافظ ضخیم شیشه ای است که هیچ یک از دوربین های دیگر شامل این بخش نمی‌شوند.

سرانجام، می توان نتیجه گرفت این مدل از دوربین ها تفاوت های چندان زیادی با هم ندارند. اما برای این که بهترین کارکرد لازمه را در محیط خاص مورد نظر داشته باشند، بهتر است نسبت به آن شرایط انتخاب شده و مورد استفاده قرار گیرند.
این دوربین ها چندان دشواری خاصی نیز برای نصب ندارند؛ اما مواقعی که حساسیت کار بالاست، بهتر است از یک حرفه ای کمک گرفته شود تا دوربین ها به بهترین شکل نصب شده و کارکرد لازمه را داشته باشند.

دیدگاه ها

سوالات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگزارید.
whatsapp call واتساپ اینستاگرام ایران داهوا اینستاگرام تلگرام ایران داهوا تلگرام لیست قیمت فروشگاه اینترنتی