نکات اولیه در انتخاب دوربین مداربسته

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۶۴۹

مهمترین توصیه در خصوص انتخاب دوربین مداربسته برای منزل و فروشگاه این است که میزان کاربرد دوربین مداربسته را برای استفاده حداقل ۳ الی ۵ سال در نظر بگیرید. و حداقل دوربینی انتخاب نمایید که تا ۳ سال به روز بوده و کارایی عملیاتی داشته باشد. مثلا دوربینی که کیفیت ضعیفی دارد قطعا تا ۲ سال بعد قادر به تصویر برداری مناسب افراد، نخواهد بود. این مقاله مربوط به بررسی دوربین مداربسته به زبان ساده و برای افرادی است که آشنایی زیادی در این زمینه ندارند و قصد نصب و راه اندازی دوربین مداربسته برای منزل و یا فروشگاه خود را دارند .

هدف خود را از نصب دوربین مداربسته مشخص نمایید

اولین مرحله این است که هدف خود را از انتخاب دوربین مداربسته با توجه به کارایی دوربین مشخص نمایید. به طور کل هدف از نصب و راه اندازی دوربین مداربسته عبارت است از :

پیشگیری : نصب سیستم مداربسته نقش زیادی در پیشگیری از وقوع جرم دارد. نصب دوربین مداربسته به صورت متوسط تا 40 درصد از وقوع جرم در مکان های مختلف را کاهش میدهد و سارقین پس از دیدن دوربین های مدار بسته از سرقت منصرف می شوند.

پیگیری : دوربین مداربسته امکان پیگیری شخصی یا قضایی پس از وقوع جرم را محیا می کند و استفاده از دوربین های مداربسته بخش مهمی از روند پیگیری پلیس و سازمان های امنیتی تبدیل شده و در صورت وقوع آن به کشف سرنخ ها و تعقیب سارقین و مجرمین کمک می کند.

جلوگیری : سیستم مداربسته یک ابزار برای جلوگیری از روند یک جرم نیست فقط امکان پیشگیری (قبل از وقوع جرم) و پیگیری (بعد از وقوع جرم) را برای ما محیا می کند. در صورتی که به دنبال یک ابزار جلوگیری کننده و هشدار دهنده باشیم بهتر است از دزدگیر هم در کنار سیستم مداربسته استفاده کنیم.

نمیش تصویر دوربین مداربسته منزل از طریق موبایل

ویژگی های مهم در انتخاب دوربین مداربسته برای منزل و فروشگاه

پاسخ به سوالات زیر می تواند به تشخیص امکانات و ویژگی های دوربین مداربسته کمک نماید تا دوربینی با توجه به نیاز شما در موقعیت منزل یا فروشگاه انتخاب گردد:

قابلیت دید در شب تا چه اندازه ای باشد ؟

آیا داشتن تصویر کاملا رنگی حتی در تاریکی شب نیاز است؟

آیا نیازی به ضبط صدای محیط می باشد؟

آیا در صورت ورود غیر مجاز، نیازی به آلارم می باشد؟

میزان ذخیره سازی فیلمها برای چه مدت باشد؟

آیا نیازی به مشاهده تصویر از طریق موبایل و از طریق اینترنت می باشد؟

تا چه میزان جزئیات تصویر برای شما مهم است؟

آیا نیازی به زوم کردن دوربین برای دیدن جزئیات تصویر می باشد؟

دوربین چه مسافت و محیطی را باید تحت پوشش خود قرار دهد؟

هر دوربین چقدر زاویه دید دارد؟

دوربین مداربسته کجا باید نصب شود؟

میزان شدت نور برای فیلم برداری از مکانهای پر نور مانند دربها و پنجره ها .

تشخیص حرکت افراد، جهت فیلم برداری زمانی که حرکت رویت می شود.

دوربین هوشمند : دیوار فرضی برای تشخیص رد شدن افراد غیر مجاز

انتخاب دوربین مداربسته با کیفیت و قیمت مناسب

کیفیت دوربین مداربسته به معنی شناسایی بهتر افراد و اشیا است و در صورتی که دوربین متناسب با شرایط محیط انتخاب نگردد ، باعث عدم کارایی دوربین در دراز مدت می گردد. کیفیت تصویر دوربین ، همان رزولوشن است که با مگاپیکسل شناخته می شود و هر چه مقدار عددی آن بیشتر باشد ، دوربین با کیفیت تر خواهد بود. مثلا دوربین ۴ مگاپیکسل از دوربین ۳ مگاپیکسل با کیفیت تر و دوربین ۳ مگاپیکسل از دوربین ۲ مگاپیکسل با کیفیت تر است. البته مگاپیکسل فقط یکی عوامل موثر در کیفیت دوربین است.
پایین ترین کیفیت دوربین مداربسته در صورتی که ارتفاع و فاصله دوربین از موضوع زیاد نباشد ،  برای محیط داخل ساختمان دوربین حداقل ۲ و ۳ مگاپیکسل و برای محیط خارج از ساختمان ۴ مگاپیکسل به بالا مناسب می باشد.

المانهای دیگر کیفیت دوربین مداربسته عبارتند از :  WDR

شکل ظاهری دوربین مداربسته

دوربین مداربسته داهوا دارای دو شکل ظاهری بالت و دام می باشد. البته مدل دام نیز به دو مدل دام معمولی و دام وندال تقسیم می شود. دوربینهای دام وندال در مقابل ضربه ، مقاوم هستند.
برای محیط داخل ساختمان دوربین دام (معمولی یا وندال) و برای محیط خارج از ساختمان بالت مناسب می باشد. برای بررسی بیشتر مراجعه نمایید به : تفاوت دوربین مداربسته‌ی دام و بولت

لیست کامل دوربین بالت داهوا داهوا و لیست کامل دوربین دام داهوا

ایران داهوا - تفاوت دوربین دام و بالت

نوع سوم دوربین مدار بسته به نام اسپیدام ( دوربین گردان ) می باشد . دوربین گردان یا اسپیدام داهوا برای منازل و فروشگاهها کاربردی ندارند. دوربین های اسپیدام قابلیت چرخش افقی و عمودی را دارد و برای محیطهای باز که دارای رفت آمد زیاد می باشد مناسب هستند. مانند پارکینگها و اتوبانها و جاده ها و فضاهای بزرگ اطراف ساختمانها .

نمونه دوربین اسپیددام SD49225XA-HNR

ایران داهوا دوربین اسپیدام

دوربین اسپیدام با قابلیت چرخش و تعقیت اتومات افراد و اشیا

تاثیر میزان نور محیط در انتخاب دوربین مداربسته

در صورتی که قصد نظارت بر محیطی دارید که نور کمی دارد حتما از فروشنده دوربین های استارلایت را درخواست نمایید تا در شرایط نوری در حد نور ستاره، تصویر مطلوبی داشته باشید . اما اگر در شرایط تاریکی هستید و قصد دارید که تصویر رنگی و واضح از چهره افراد را داشته باشید ، نیاز به دوربین های فول کالر داهوا دارید.

تفاوت دوربین فول کالر و دوربین مادون قرمز

مقایسه تصویر دوربین فول کالر و استارلایت و معمولی

اجزای سیستم دوربین مداربسته و هزینه ها

برای نصب و راه اندازی یک سیستم دوربین مداربسته موارد زیر باید خریداری شوند:
دوربین مداربسته – دستگاه مرکزی – کابل انتقال تصویر – کابل برق – رک – هارد – آداپتور – مانیتور – سوکت شبکه یا فیش بی ان سی – سوییچ برای دوربین های آی پی. البته به موارد فوق باید هزینه نصب و گارانتی را نیز اضافه نمایید.

اجزای تشکیل دهنده سیستم نظارتی دوربین مداربسته

ملزومات نصب دوربین مداربسته

عواملی که باعث کم شدن هزینه سیستم دوربین مداربسته می شود

عوامل زیر بر روی قیمت تمام شده سیستم امنیتی تاثیر دارند:

۱- دوربین آنالوگ یا دیجیتال : دوربینهای دیجیتال نسل جدیدی از دوربین های مداربسته هستند که از کیفیت و امکانات بیشتری نسبت به دوربینهای آنالوگ برخوردار هستند. دوربینهای آنالوگ ارزانتر از دوربینهای دیجیتال هستند. نام دیگر دوربین دیجیتال ، دوربین مداربسته تحت شبکه است. برای کسب اطلاعات بیشتر مراجعه نمایید به : تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتال
۲- تعداد دوربین : در صورت انتخاب زیاد دوربین ، هزینه ها افزایش می یابد و با کم شدن آن هم بررسی همه جانبه محیط کم می شود. تعداد مناسب یعنی انتخاب محل قرارگیری دوربین به طوری که همزمان با یک دوربین دو یا چند سوژه با هم ، قابل رویت باشند.
۳- استفاده  PoE جهت تامین برق دوربین : استفاده از PoE هزینه کابل کشی برق را کم می نماید. البته PoE برای دوربین های تحت شبکه استفاده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر مراجعه نمایید به مقاله : تکنولوژی PoE در دوربین مداربسته.
۴- کیفیت دوربین : هرچند دوربین گرانتر به معنی قابلیت های بیشتر است . اما انتخاب بهینه دوربینی که نیاز امنیتی و نظارتی را برطرف نماید کافی است. مثلا دوربین HFW3541EP-AS بسیار با قابلیت است اما دوربینهای HFW2531TP-AS-S2 و HFW1530SP با همان مگاپیکسل و ارزانتر هستند.

دیدگاه ها

سوالات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگزارید.
whatsapp call واتساپ اینستاگرام ایران داهوا اینستاگرام تلگرام ایران داهوا تلگرام لیست قیمت فروشگاه اینترنتی