تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتال

۹ دی ۱۴۰۰ ۲۱۱۱

با وجود دوربین های بیشماری که در بازار وجود دارند، تقریباً غیر ممکن است که بتوان دوربین مناسب را برای محیط کسب و کار خود یافت. البته بیشتر ارائه دهندگان دوربین های مداربسته، دارای وب سایت هستند که می‌توانند مشتری ها را در شناخت تفاوت های دوربین های آنالوگ و دیجیتال، راهنمایی کرده و به انتخاب درست دوربین مورد نظر کمک کنند. برند dahua به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان محصولات نظارتی و امنیتی نیز در وب سایت خود به طور مفصل در این خصوص راهنمایی کرده است. یکی از سؤالاتی که اغلب از سرویس های پشتیبانی پرسیده می شود، تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتال بوده و این که کدام یک از این دوربین ها کیفیت و پوشش بهتری را ارائه می دهند. در این پست، این موضوع بررسی خواهد شد.

توجه داشته باشید که اصطلاح دوربین دیجیتال و دوربین تحت شبک و دوربین IP ( تلفظ آی پی ) همگی یکسان هستند. در ادامه مطلب از هر یک از این عبارت استفاده شده است.

تفاوت دوربین آنالوگ و دوربین دیجیتال

تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتال

تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتال در چیست؟

اساسی ترین تفاوت دوربین های آنالوگ و دیجیتال در این است که، فرمت تصاویر تولید شده توسط دوربین آنالوگ به صورت آنالوگ است . تصاویر آنالوگ توسط کابل کوآکسیال ( Coaxial ) که شبیه به کابل آنتن است منتقل می گردند. همانند کابل آنتن تلویزیون که در منزل استفاده می شود.

فرمت تصاویر تولید شده در دوربین های دیجیتال از نوع فرمت دیجیتال است. به دوربین های دیجیتال به اصطلاح دوربین تحت شبکه هم می گویند. چون خروجی آنها کابل شبکه ( Ethernet ) است . برخی دوربینهای دیجیتال قابلیت انتقال تصویر به صورت بیسیم را نیز دارند. تصاویر دیجیتال توسط کابل شبکه یا سیستمهای بیسیم قابل انتقال هستند.


کابل انتقال تصویر آنالوگ و دیجیتال

کابل انتقال تصویر آنالوگ و دیجیتال


دوربین های آنالوگ تصاویر را به یک دستگاه ضبط دیجیتالی ( DVR ) ارسال می کنند تا این دستگاه ویدئو دریافت شده را از فرمت آنالوگ به فرمت دیجیتال تبدیل و در خود ذخیره نماید.  اما دوربین های دیجیتال، تصاویر را به صورت دیجیتال به دستگاه مرکزی تحت شبکه ( NVR‌ ) تحویل می دهند. تا نیازی به مرحله‌ی تبدیل آنالوگ به دیجیتال، که توسط دستگاه های آنالوگ ( DVR ) انجام می شود، نباشد.

جهت کسب اطلاعت بیشتر مراجعه نمایید به تفاوت دی وی ار و ان وی ار .
 

مزیت های دوربین دیجیتال

 

کیفیت تصویر دوربین دیجیتال

 

کیفیت تصویر دوربین دیجیتال

دوربین دیجیتال با کیفیت تر هستند

اولین مزیت قابل توجه دوربین دیجیتال نسبت به دوربین آنالوگ، کیفیت بالاتر تصاویر ضبط شده می‌باشد. حتی بهترین نمونه های دوربین های آنالوگ که در بازار وجود دارند، نمی توانند کیفیتی در حد و اندازه های دوربین دیجیتال ارائه دهند. کیفیت دوربین های دیجیتال با کیفیت 1MP (یک مگاپیکسل) در حدود سه برابر بیشتر از میانگین کیفیت بهترین دوربین های آنالوگ است.
شاید این موضوع در یک محیط عادی چندان مورد توجه نباشد؛ اما وقتی کار به جایی برسد که نیاز باشد تا جزییاتی نظیر مارک ها، لیبل ها، پلاکه بررسی شوند، عملاً دوربین های آنالوگ توان این کار را نخواهند داشت. تنها یک دوربین دیجیتال مناسب است که می‌تواند با زوم مناسب، جزئیات را به تصویر بکشد.

ارسال تصویر به صورت بیسیم توسط دوربین دیجیتال

از دیگر مزیت های دوربین دیجیتال، که موردی کلیدی و تعیین کننده در انتخاب میان دوربین های آنالوگ و دیجیتال است، عدم نیاز این دوربین ها به سیم کشی سرتاسری است. دوربین های دیجیتال تنها نیاز دارند تا به یک سوئیچ یا شبکه‌ی بی سیم متصل شوند تا سیگنال ها را به NVR منتقل کنند. این یعنی کاربر می‌تواند تعداد بیشتری از دوربین ها را نصب کند بدون آن که نگران فاصله بین دوربین تحت شبکه و دستگاه مرکزی NVR باشد.

علاوه بر این تعدادی از مدلهای دوربین دارای قابلیت بیسیم هستند. که در این صورت تصاویر کاملا به صورت بیسیم منتقل می گردند. مانند دوربین بیسیم اتاق کودک که از راه دور نیز قابل کنترل هستند.

برق رسانی آسان به دوربین تحت شبکه با قابلیت PoE

برای تامین برق مورد نیاز برای روشن نمودن دوربین تحت شبکه ( دوربین دیجیتال ) می توانید از برق رسانی به روش PoE استفاده نمایید. در روش PoE‌  نیازی به تامین برق مورد نیاز برای هر دوربین نیست و برق مورد نیاز دوربین همزمان توسط کابل شبکه منتقل می گردد.  به همین دلیل است که نصب دوربین های دیجیتال بسیار سریع تر از دوربین های آنالوگ پیش می‌رود. پیشنهاد می شود که مقاله تکنولوژی PoE در دروبین مداربسته را مطالعه نمایید.

امنیت بالاتر دوربین دیجیتال

از دیگر مزیت های دوربین دیجیتال، انتقال داده ها به شکل بسیار امن‌تر است. معمولاً سیگنال هایی که توسط دوربین آنالوگ ارسال می شوند، می توانند توسط دیگر دستگاه های آنالوگ، که آن ها نیز سیگنال آنالوگ تولید می کنند، بهم ریخته و در نتیجه تصاویر نمایش داده شده در مانیتور نیز، به هم ریخته شوند. اکثریت دوربین های دیجیتال دارای سیستم رمزنگاری داخلی هستند تا مانع از دسترسی های غیر مجاز به ویدئو های دوربین شوند. همچنین از داده ها عموماً در RIAD بکاپ گیری می‌شوند تا در صورت پیش آمدن خطاها، اطلاعات قابل بازیابی باشند.

پوشش بیشتر

یکی از تفاوت های میان دوربین آنالوگ و دیجیتال، توانایی پوشش ناحیه ی بیشتر توسط دوربین دیجیتال می‌باشد. در کل دوربین های دیجیتال می توانند تا سه برابر بیشتر از دوربین های آنالوگ پوشش داشته باشند. همچنین این دوربین ها اکثر مواقع توانایی زوم بدون تار کردن تصویر را دارند. واضح است که این مزیت دوربین دیجیتال، به دلیل کیفیت بالاتر تصاویر گرفته شده توسط دوربین دیجیتال است. این مزیت، باعث می شود تا نیازی به نصب دوربین های متعدد آنالوگ برای پوشش تمام فضا، نباشد.

دسترسی ریموت

از دیگر مزیت های جالب دوربین دیجیتال، این است که قابل‌ دسترسی از هر نقطه ای می باشد. کافی است این دوربین به اینترنت متصل باشد؛ هر جا و هر زمان قابل دسترسی خواهد بود. این یک ویژگی بسیار حیاتی برای دوربین های امنیتی است وقتی‌که تعطیلی ها یا مرخصی ها پیش می‌آیند. گاهی نیز نیاز است که از راه دور کارها ادامه یابد، مانند آنچه در دوران COVID رخ داده بود. موضوع فقط امکان رصد از راه دور، حتی توسط یک گوشی، نیست؛ موضوع این است که می‌توان پوزیشن دوربین ها را نیز از طریق اینترنت تغییر داد.

آنالیز تصاویر در دوربین دیجیتال

همچنین دوربین های دیجیتال امکان آنالیز داده ها و تصاویر را دارا می باشند؛ هرچند که گاهی دوربین های آنالوگ نیز این ویژگی را دارند، اما اختلاف میان این دو بسیار زیاد است. برای نمونه، دوربین های دیجیتال این ویژگی را دارند که حرکت های غیر طبیعی در تصویر را پرچم گذاری می‌کنند و یک پیغام هشدار را به نگهبان می فرستند. همچنین می‌توانند فعالیت های یک ناحیه ی مشخص از منطقه ی تحت پوشش را به شکلی خاص مورد آنالیز قرار دهند.

انتخاب بین تکنولوژی قدیم و جدید دوربین مداربسته

در کل، تمامی سیستم های آنالوگ، از دور خارج شده محسوب می شوند. سیستم های آنالوگ دارای کیفیت پایین و خطای بالا بوده و همچنین مصرف برق بالاتری دارند، شاید تنها مزیت آن‌ها قیمت پایین تر آن‌ها باشد. سیستم های دیجیتال، هرچند گران‌تر خرید می شوند، اما قابل اطمینان بوده و از قابلیت های فراوانی نیز برخوردار می‌باشند. در هر زمینه ای، از جمله میان دوربین های آنالوگ و دیجیتال، معمولاً انتخاب بهتر سیستم دیجیتال خواهد بود. در صورتی که نیاز به اطلاعات اولیه در خصوص انتخاب دوربین مداربسته دارید به مقاله نکات اولیه در انتخاب دوربین مداربسته مراجعه نمایید.

دیدگاه ها

سوالات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگزارید.
whatsapp call واتساپ اینستاگرام ایران داهوا اینستاگرام تلگرام ایران داهوا تلگرام لیست قیمت فروشگاه اینترنتی